laupäev, detsember 31, 2016

Artishoki aastakokkuvõtted 2016

Maike ja Iggy Lond Malmborgi "99 words for Void" Kanuti Gildi Saalis

Aastad ei ole vennad! Seetõttu avaldab ka Artishok kaheksandat aastat järjest donkihotlikult oma kunstiaasta kokkuvõtteid. Kuid avaldab ka seetõttu, et Eestis on ikka kombeks kunstiaasta lõppedes öelda hea sõna oma sõprade ja heade kolleegide aadressil. Sõprade ja heade kolleegide tunnustamine aasta lõpus on kahtlemata ilus komme ning kui keegi oma sõprade ja heade kolleegide tunnustamisega alustab, ei saa ka ülejäänud enam teisiti kui tunnustada oma sõpru ja häid kolleege. Nii tunnustab ka Artishoki toimetuskolleegium koos kutsutud külalistega aasta lõpus oma sõpru ja häid kolleege. Sest üldiselt on ju lõppemas aasta, mis jääb meelde pigem halbade üllatuste tähe all: Brexit ja Donald Trump, David Bowie, Prince, Leonard Cohen ja George Michael, Aleppo, Nice ja Berliin. Ehkki on ka positiivset ses aastas: Läti veebiväljaanne Arterritory on lõppevat aastat oma kokkuvõtetes nimetanud naiskunstnike aastaks ning ka Artishoki aastakokkuvõtetes annavad sel korral tooni naiskunstnikud ja naiskuraatorid. Möödunud aasta näitustele, sündmustele ja tegudele vaatavad tagasi Gregor Taul, Tanel Rander, Liisa Kaljula, Francisco Martinez, Indrek Grigor, Šelda Puķīte ja Valts Miķelsons.


GREGOR TAUL


Näitus

1. Edith Karlsoni “Vox Populi” Tallinna Linnagaleriis.

2. Wolfgang Tillmans “On the Verge of Visibility” Serralvese Kaasaegse Kunsti Muuseumis Portos (kuraator Suzanne Cotter).

3. TASE’16 peanäitus Sukavabriku hoones (peakorraldaja Keiu Krikmann) – eeskujulikult organiseeritud ja kujundatud ning lõputööde seas oli minu jaoks mitmeid põnevaid avastusi.

4. Vilen Künnapu “Kunst, arhitektuur, revolutsioon” Arhitektuurimuuseumis (kuraator Indrek Grigor). Arhitektuurimuuseumi näitustest meeldis veel Kalle Komissarovi kureeritud “Maailma loomine. Näitus projekteerimise ajaloost”, kuhu oli sümpaatselt kokku kogutud arhitektide töölaudu ja- vahendeid läbi sajandi, ehkki näituse teine oluline pool (tekstid, avalik programm, vist (?) ikka veel ilmumata kataloog) oli nõrk. Mulle on jäänud mulje, et Eesti muuseumides ja galeriides (v.a suvine EKKM) on suvel toimuvad näitused justkui programmi B-pool, et kuna puhkavad nii töötajad kui ka külastajad, siis võib ka kriitikameel ära olla.

5. Jos de Gruyteri & Harald Thysi “White Suprematism” Vilniuse Kaasaegse Kunsti Keskuses. Minu lemmiknäitus 2016. aastast. Ma ei kirjutanud teoste pealkirju üles, aga selle väljapaneku põhjal võiksin kokku panna 2016. aasta lemmiktaieste nimekirja.


Sündmus

1. Glasgow International – konkurentsitult kõige vingema atmosfääriga biennaal, kuhu ma sattunud olen. Glasgow on rabav linn, tõenäoliselt üks lähiajaloo parimaid kohti, kus kunsti õppida. Kas ka praegu ja tulevikus? Ootan huviga, kas GI jätkab kohaliku isepäise kunsti tutvustamist või on sunnitud tegema ohverdusi rahvusvahelise kommertskunsti ees.

2. Siim Preimani galeriibuss galerii Galerii. Kolleegipreemia!

3. Skulptuurikilomeeter Rakveres (põhinäituse kuraator Anna Virtanen, asjamehed Michael Haagensen, Kadri Piirimäe, Siim Preiman, Brigita Reinert, Eva-Erle Lilleaed jt) – tõin kõik need nimed välja, kuna kunstiväljal on ikka veel (ja kahtlemata jätub seda aegade lõpuni) palju tasustamata ja kiitmata tööd. Sellega seoses tahaksin õlale patsutada absoluutselt kõigile kunstiväljal tegutsevatele inimestele. Mõistagi mitte tasuta töö pärast, vaid sellepärast, et näen, et minu ümber tehakse olulist ja hääd tööd. Head uut aastat, on ju?


Teos

1. Too Neitsi Maarjaga interaktiivne teos ERMi püsinäitusel, millest palju kära tekkis (kas see on kunstiteos, on see disainiobjekt, on see jumalateotus, on see representatsioon või representatsiooni representatsioon jne. jne.). Tõtt-öelda ei tea minagi, kas see taies oli Timo Tootsi või 3+1 arhitektide või kellegi kolmanda kätetöö, ent igal juhul tooksin aasta ühe olulisemana välja Timo Tootsi kunstnikutöö ERMi püsinäitusel.

2. Cyprien Gaillardi “Cities of Gold and Mirrors” jt videod tema näitusel “Ruins of the Apocalypse” Teatro Thalias Lissaboni Arhitektuuritriennaali raames (ühtteist näeb youtube’ist https://www.youtube.com/watch?v=sZ4rA4QX_gY ja https://www.youtube.com/watch?v=nFWgiZxnz7o ). Kaunis rämedad – ja samas nii tavalised – kaadrid tikutopsi-inimeste igapäevastest rituaalidest. 45-minutiline video, mida eksponeeriti Lissaboni ühes kõige kummalisemas katedraal-teatris projitseerituna meeletusuurele ekraanile, meenutas oma õrritava pinge poolest Fassbinderi “Berlin Alexanderplatzi” viimast osa. Väga häiriv ja väga meeldejääv.

3. Flo Kasearu “International Fun” näitusel “International Fun” Temnikova & Kasela galeriis. She has done it again!


Publikatsioon

1. Carl-Dag Lige arhitektuurikriitika. Lige on kulka arhitektuuri sihtkapitali arhitektuurikriitika esimene stipendiaat ja täidab oma rolli suurepäraselt. Vahest peaks ka kujutava kunsti sihtkapital kriitika stipendiumi osas otsuse langetama? Mõnus on seegi, kuidas Lige kannab oma avaliku rolli üle FB seinale, kus jätkab arhitektuuri, aga ka arhitektuurist kirjutamise tutvustamist eriala entusiastide ringis. (Mina kindlasti järgmise stipendiaadina nii hästi hakkama ei saa, kuid mul on hea meel, et saan tema artiklitest õppida). PS, Lige on Artishokis ka meisterlikku kunstikriitikat avaldanud!

2. Eesti kunstiajaloo 6. köite II osa, ehkki reprode trükikvaliteet on alla igasuguse arvestuse koolon sulud algavad.

3. Marten Esko proosaraamat tema ja Mihkel Ilusa näituselt “Tupik” tegi kõige paremas mõttes kadedaks. Tahaks ka niimoodi kirjutada osata!


Siim Preimani galeriibuss galerii Galerii
ERMi avanäituse skandaalsem eksponaat saates Ringvaade


TANEL RANDER


Näitus

1. "Cartography of Artist Solidarity – Narratives and Ghosts from the International Art Exhibition for Palestine, 1978", kuraatorid Kristine Khouri and Rasha Salti, galerii Tranzit.hu, Budapest.

2. "Learning the History of Roma Survival and Resistance"; kuraatorid Diana Bencze, Nanna Dahler, Tímea Junghaus; Gallery 8, Budapest

3. "Parandamise esteetika tänapäeva Gruusias", kuraator Marika Agu, Tartu Kunstimuuseum.


Teos

1. Kadi Estlandi "Minu munn on puhas" + tema intervjuu Kadri Karrole (Eesti Ekspressis)!

2. Jaana Kokko video "What is There to See?", Anneli Porri kureeritud näitusel "Vaikus. Pimedus" Tallinna Kunstihoones.

3. Matija Plevniku installatsioon "Pandora Box 2.0", mille esimest versiooni nägin selle aasta juunikuus Celjes, Plevnik Kronkowska Galeriis. Sama töö täiendatud versioon oli minu kureeritud näitusel "Tõotatud valgus", Tartu Kunstimajas.


Sündmus

1. Kraam artist-run-space (teevad Killu Sukmit ja Minna Hint) üritused, näiteks Coffee Without Borders. Teistest sündmustest üritan edaspidi osa saada niipalju kui võimalik.

2. Linda-Mari Väli ja teiste algatatud pikett ning liikumine metsanduspoliitika vastu.

3. Mööduva aasta kohutava hulga halbade sündmuste seast tõstaksin esile Mladen Stilinovici lahkumist, millest mul on tõesti kahju, ja Tartu avaliku ruumi privatiseerimisega seotud protestiaktsioonide eos ebaõnnestumist ja närust, ilmselt ettekavatsetud läbikukkumist. Samas, seni kuni pargid on alles, pole kõik veel kadunud.


Publikatsioon

1. Uus Baltikumi ülene meediaplatvorm Locomotive.Press, mida veab Gintare Matulaityte, kelle toimetatud Echo Gone Wrong võeti möödunud aasta lõpus temalt väga brutaalsel kombel üle. Locomotive on keskendunud sellele, mis toimub Balti riikide avalikkuses ja avalikus ruumis.

2. Marko Stamenkovici (raevukaid lootusi ning unistusi toitev) tekst tema kureeritud Vlasta Delimari näitusele (Galerie Michaela Stock, Viin)

3. Põhjendamaks oma valikuid 2016. aasta kunstisündmuste osas, tahaksin meenutada paari mööduval aastal Sirbis ilmunud artiklit, mis kõnelevad sellest, kuidas kunsti oponeerimisvõime ja poliitiline agentsus on kadumas. Airi Triisbergi artikkel "Uus põlvkond, vanad probleemid" ja Ruuda Liisa Malini "Kuhu on kadunud kunsti oponeerimisvõime"

Kadi Estlandi "Minu munn on puhas"

Mladen Stilinovic "An Artist Who Cannot Speak English Is No Artist"



LIISA KALJULA


Isikunäitus

1. „Edith Karlson. Vox populi“ Tallinna Linnagaleriis
2. „Laura Põld ja sada ulma keset merd“ Tartu Kunstimuuseumis, kuraator Peeter Talvistu
3. „Anna Škodenko. [väli] mis on peaaegu puhas“ Hobusepea galeriis
3. „Elmar Kits. 1966“ Tartu Kunstimajas, kuraator Peeter Talvistu


Grupinäitus
1. „Kaunitar ja koletis“ Tallinna Kunstihoones, kuraator Tamara Luuk
2. V Artishoki Biennaal teatris NO99, kuraator Evelyn Raudsepp
3. „Kadumisest ja kadumiseks“ Tartu Kunstimuuseumis, kuraator Sten Ojavee
4. „Kõik kirjad on armastuskirjad“ Tallinna Kunstihoones, kuraator Marge Monko


Välisnäitus
1. „Mark Leckey. Containers and Their Drivers“ MoMA PS1s, kuraatorid Peter Eleey ja Stuart Comer
2. „Miervaldis Polis. Illusions as Reality“ Läti kunstimuuseumis, kuraator Daina Auziņa
3. „Julian Rosefeldt. Manifesto“ Hamburger Bahnhofis, kuraatorid Anna-Catharina Gebbers ja Udo Kittelmann
4. „Paint the Revolution: Mexican Modernism, 1910–1950“ Philadelphia kunstimuuseumis, kuraatorid Matthew Affron, Mark A. Castro, Dafne Cruz Porchini ja Renato González Mello 


Sündmus

1. Kumu uus nõukogude perioodi püsiekspositsioon „Konfliktid ja kohandumised“ (kuraator Anu Allas)
2. Võimalus töötada Norton ja Nancy Dodge´i kollektsiooni juures New Jerseys (aitäh, SA Archimedes)
3. NU performance festival „CORPORATE OCCULT lets talk about the body baby“, kuraator Maria Arusoo
4. Maria Kapajeva esimese Eesti kunstnikuna Narva kunstiresidentuuris


Teos

1. Edith Karlsoni „Vox populi“ (2016) Tallinna Linnagalerii samanimelisel näitusel
2. Kris Lemsalu „Lahedad käteta tüdrukud“ (2016) Tallinna Kunstihoone näitusel „Kaunitar ja koletis“
3. Sten Saaritsa ja Sven Sosnitski „The Great Wave“ (2013/2015) Kumu sisehoovi näitusel „Terra incognita“
4. Maike ja Iggy Lond Malmborg „99 Words for Void“ Kanuti Gildi Saalis


Publikatsioon

1. „Arhiivid ja allumatus. Visuaalkultuuri muutuvad taktikad Ida-Euroopas“, koostajad Margaret Tali ja Tanel Rander, EKA Kirjastus, 2016
2. Parandamise esteetika tänapäeva Gruusias, koostajad Marika Agu ja Francisco Martinez, Tartu Kunstimuuseum, 2016
3. Elnara Taidre doktoritöö „Mudel, metafoor, mäng. Omamütoloogiline tervikkunstiteos visuaalkunstis 20. sajandi paradigmavahetuse kontekstis“, EKA Kirjastus, 2016
4. „Postwar: Art Between the Pacific and the Atlantic, 1945–1965“, koostajad Okwui Enwezor, Katy Siegel, Ulrich Wilmes, Haus der Kunst, München, 2016


Edith Karlsoni "Vox populi" kunstniku galeriis

Näituse "Kaunitar ja koletis" brošüüri vahelt võib leida postri Kris Lemsalu teosega "Lahedad käteta tüdrukud"


FRANCISCO MARTÍNEZ


Exhibition

1. "Kraam" by Killu Sukmit and Minna Hint. More than an exhibition, Kraam is an artist-run space which opens every Sunday in Polymer to support immigrants with material donations, company and cultural activities.
2. "Who is this I that can say I?” (4-18 June). Artist Nadia Tsulukidze and curator Lali Pertenava organized a collaborative art intervention in the splendid State Silk Museum of Tbilisi.
3. "Light end. Latvian art in the digital age" curated by Helena Demakova; I discovered there some of the artworks gathered for a decade for a yet-to-build Latvian Museum of Contemporary Art.


Event

1. Artishok Biennale (6-15 October, NO99) curated by Evelyn Raudsepp. I found the format very original and useful to make the audience reflect about the nuances of art criticism.
2. Sculpture quadrennial Riga (Sept-Oct) curated by Aigars Bikše (Latvia), Kirke Kangro (Estonia) and Elona Lubyte (Lithuania). These kind of inter-regional collaborations are especially relevant to learn from each other, coin ourselves the concepts that describe local phenomena, and gather enough funding and institutional strength.
3. The live broadcasted performance of Korean gardeners in the Flo Kasearu Museum.


Work of Art

1. "Untitled" work by Group Bouillon.
2. "Untitled" work by Markus Kåhre.
3. "Pidulikud ruumid" by Kristina Norman.
4. "Forces of Iron" by Siim Kuusemäe.


Publication

1. Ott Kagovere, Harles Neljand, Andree Paat, Henri Kutsar, Ronald Pihlapson, Henno Luts, Loore Sundja, Else Lagerspetz, Maria Muuk, Laura Herma, Iida Kaisa Urm. 2015. Period. Tallinn: Estonian Academy of Arts Graphic Design Department.
2. Ieva Astahovska and Inga Lāce (eds.) 2015. Revisiting Footnotes. Footprints of the Recent Past in the Post-Socialist Region. Riga: Latvian Centre for Contemporary Art.
3. Laura Kuusk and Pascale Riou (eds.) 2016. Side-effects. Lyon: Les presses du réel.


V Artishok Biennale at the theatre NO99

Flo Kasearu watering her Korean garden


INDREK GRIGOR, ŠELDA PUĶĪTE AND VALTS MIĶELSONS


Exhibition

Indrek:
“Ülo Sooster. Familiar and Unfamiliar Physics” Tartu Art Museum called to life (in 2014) a promising series of exhibitions titled “Tartu 88”that were meant to be kind of archive research exhibition. There have been better and worse shows in this series and I have not been scarce in criticising them, as I had rather particular and maybe unreasonable expectations for this series. Be it as it is, I must say that at the same time there has been a whole series of exhibitions in the small project space on the third floor of Tartu Art Museum that have not been part of “Tartu 88” project, but do just that what I expected this series to be doing. They gather and present a concentrated amount of material on a narrow first of all art historically interesting topic. The exhibition and publication of Ülo Sooster’s illustrations to the book “Familiar and Unfamiliar Physics” (published in Moscow 1963) recently acquired by the museum, was an excellent example of such an approach. Rather than looking at a wider picture (of underground artists working as illustrators) it traced the story of the particular illustrations and instead of contemplating on the position of the illustrations in Sooster´s artistic heritage, it asked a contemporary physic to comment on the state of art of physics as compared to the beginning of 60-s when the book and illustrations were made. Instead of presenting the collection as surrealistic drawings, it was approached as an utilitarian object, rather than a piece of art, which in a weird way is probably the most adequate approach one can have, but would have been unthinkable (at least in such a depth) in the context of a bigger show.

Šelda:
Europe: Capital. Debt-Territory-Utopia. (02.07.2016 - 06.11.2016) Hamburger Bahnhof - Museum für Gegenwart - Berlin. One of those rare pleasurable cases when you can say: “More is more. Less is bore”. As the catalyzer using Joseph Beuys grand installation “The Capital Space 1970–1977” and using the rich resources of the Berlin museum chains + private collections + creation of both mass and popular culture one could experience a well made “landscape composition” so to speak of the present world and society.
Latvia: LCCA artwork and exhibition reconstruction projects: Valdis Celms, Ieva Alksne “Archeology of Kinetics” exhibition in Riga Art Space (12.11.-11.12.2016) and Juris Boiko “Salt Crystals” exhibition in LNMA (3.12.2016 - 5.02.2017). Linke and solution between the artwork and restoration and exhibition and its reconstruction was performed through exemplary research and elegant visual solutions.
Estonia: Laura Põld solo show “Hundreds of Illusions Charted as Land” in Tartu Art Museum (14.01. - 20.03.2016). Very nice example of gesamtkunstwerk tradition and painterly thinking in the 21st century conditions. And as we know, this young lady broke the painters ice in Köler Prize.

Valts:
Global: Berlin Biennale IX. No apologies for having played computer games throughout my puberty!
Local: Džemma Skulme, Ojārs Ābols, Klīga. Presence. Riga Art Space. Ojārs and Džemma in drag. 


Event

Indrek:
I managed to produce an hour long radio show about beef meat - that was one of my bucket list things. The show was broadcasted on the channel Klassikaraadio as part of their summer interview series “Suvila”. Thank’s to Airi Külvet and Markus Toompere for coming to the studio and providing the content.

Šelda:
Estonia: Neeme Külm drilled holes in KUMU.
Latvia: Latvian National Art Museum going underground with golden elevator.
World: Donald Trump Project

Valts:
2nd annual one-day cycle race Tartu-Varnja-Tartu


Work of Art

Indrek:
Peeter Talvistu´s comment on the life work of art historian Voldemar Erm in the radio show Ministry of Art 01.12.2016. Peeter Talvistu answered as a response to my idea of editing the collected writings of Volderam Erm with a so passionate comment on Erm’s heritage (starting with the sole size of it) that it felt like he´s challenging me. As a semiotician (ie. carrying the heritage of Puškin) I can not say no to challenges. So one day, be it in 20 years or more, I will take up the work of putting together Erm’s collected writings.

Šelda:
South African mind blowing music/art project Die Antwoord new album “Mount Ninji and Da Nice Time Kid” (2016).

Valts:
George Michael's Last Christmas


Publication

Indrek: The publication of the year can not be anything else than the digital/smart magazine 30+. Editor Asso Puidet took the magazine over pretty much exactly a year ago, while it was still published by the company Ühinenud Ajalehed, which was in the course of the year acquired by a bigger, and (now even bigger) company Postimees, which initially decided to discontinue 30+. But while it lasted it was pure fun. Next to covers like shave your bikini area and man know you underpants it was building up to become a lightweight counterpart to the newspaper “KesKus”, which is carried by a selection of strong and colorful author columns. Purely smart device app based (ie not even available as an online publication) it was one of the most exclusive commercial media platforms. I always thought it existed only to give a training platform for designers to prepare for the coming of the smart magazine age - and most probably it was so. Illustrated with Taavi Oolberg’s caricatures, my articles - which initially turned out to center on popularizing some core problems of semiotics - where published next to Kristjan Muul’s outrageous art (or rather art world) criticism, that could not have been published nowhere else (if for no other reason, then for the amount of personal insults per article they contained). But considering the miniature and exclusive reader base of the magazine, one can safely claim that Muul´s essays were unfathomable to most of the readers of the magazine, i.e. were probably read by noone.

Šelda:
Jana Kukaine “Daiļās mātes” (“Beautiful mothers”) 2016, Riga: Neputns. This is maybe not the best publication category example but definitely mentionable as important publication for Latvian society. Feminism as an idea, theory, movement etc. is nothing new but apparently new for Latvians as this is the first book which analyses not only different branches of the movement, but also Latvian culture and art through the given angle. One of the most interesting angles of this book is mother topic which has been taken as central point which is also very personal to the author as not only philosopher and art critic, but also mother of two children. At the same time the topic has become also locally trendy so not all done considering this topic is worth mentioning and applauding.

Valts: Flight schedules for 2017

Ülo Sooster. Looduses esineb eri liiki sümmeetriaid. Vaid väga vähesed objektid ühtivad täielikult oma peegeldustega. Paber, tušš, 1963. TKM

Laura Põld "Hundreds of Illusions Charted as Land" at Tartu Art Museum

Kommentaare ei ole: